Recenze: Temný rytíř povstal

20. září 2012 v 20:59 | Rézi |  Recenze
"Temný rytíř povstal" je už delší dobu v kině a i já jsem na něm byla asi před týdnem, ale až teď jsem se dostala k tomu, abych vám sem napsala své dojmy z filmu. Pro některé divák je tento film velkým potěšením, pro jiné bylzklamáním, ostatní diváci to zas tak "vášnivě" neviděli. Sama jsem byla dost napnutá, jak se film bude líbit mě.

Pokud jste viděli předchozí díl "Temný rytíř", tak víte, že Batman vzal na sebe vinu za smrt Harveyho Denta. "Temný rytíř povstal" se odehrává po osmi letech od této události. Temný rytíř se stáhl do ústraní. Vše se však změní, když náš hlavní hrdina bude muset čelit zcela nové hrozbě v podobě silného Banea, jenž chce zničit Gotham.
Christopher Nolan jako režisér nemůže diváky nikdy zklamat. To je jeho velká výhoda. Nolan se snaží vždy do filmu "narvat" plno zvratů a má snahu, aby věci, o nichž se divák domnívá, že jsou "tak" či "onak", se nakonec ukázaly jako zcela mylné. I když Temný rytíř povstal je těmito zvraty naplněn, tak se takové překvapení, tedy alespoň u mě nekonalo. Mám Nolana ráda, takže znám jeho filmy, což mi teď také stěžuje hodnocení. Už od poloviny filmu očekáváte, jak film dopadne nebo alespoň, jak některé postavy skončí. I když musím říct, že dvakrát jsem byla ve filmu překvapena.
Vím, že asi není správné porovnávat Nolanovy dva předchozí "Batmany", ale nemohu si pomoci. Batman začíná - ano, už podle názvu, je to začátek této velkolepé ságy, který je bohužel trochu nudnější. Pak přišel Temný rytíř, který téměř všem divákům a kritikům vyrazil dech. Jistě mi dáte za pravdu, že postava Jokera v podání Heatha Ledgera se nadmíru vydařila. Temný rytíř povstal krásně celé vyprávění uzavírá. Ono je hrozně těžké po tak úspěšném předchozím filmu natočit ještě úspěšnější. Myslím, že Nolan se z tohoto "problému" dostal, jak nejlépe to šlo. Záporák Bane se mi nezdál tak hrozivý jako Joker nebo lépe řečeno nepůsobil takovým hrozným dojmem na psychiku.
K filmu bych měla dvě výtky. Tou první je, že asi uprostřed filmu se tam několikrát objevila hluchá místa a tou druhou je, že ve filmu byly často zbytečně dlouhé scény. Například scéna s provazem, kdy čekáme až nám ten moudrý muž řekne, jak jedině je možné zvládnout vylézt (píšu to velmi zjednodušeně). Divákovi je jasné hned poprvé, co náš hlavní hrdiny leze, že to půjde pouze bez provazu. Nevím, jestli to bylo z důvodu efektu nebo Nolan začal podceňovat diváka. Naproti tomu bych vynesla úžasnou hudbu Hanse Zimmera. Dokonale dolaďovala scény a hlavně hudba byla vždy na správné místě, kde měla být. Například první souboj Batmana a Banea, který není doprovázen žádnou hudbou je naprosto dokonalý.
V závěru se dostávám k hereckým výkonům. V hlavní roli se opět představil Christian Bale. Jak jistě víte, Bale má na svém kontě Oscara a jako Batman se objevil ve filmu již potřetí. Tak myslím, že není možné, aby svou roli opět nezopakoval skvělým výkonem. Ve filmu se opět potkáváme s "našimi starými známými" - v podání Morgana Freemana (Lucius Fox), Garyho Oldmana (Jim Gordon), Michaela Cainea (Alfred) a Cilliana Murphyho (Dr. Jonathan Crane / Scarecrow). Všichni muži podávají své standardní výkony, které jsou ovšem nadprůměrné. V "Batmanovi" mám velkou slabost pro Garyho Oldmana a Michaela Caine, kteří ve své roli vypadají naprosto přirozeně. Temný rytíř povstal sebou také přináší nové postavy.Těmi je záporák Bane ztvárněný Tomem Hardym. Tom Hardy je skvělý herec, ale bohužel coby záporák na Ledgera prostě nemá. Další novou roli policajta zahrál Nolanův oblíbenec Joseph Gordon-Levitt, kterého si většina diváků, včetně mě, oblíbila v Počátku. A v neposlední řadě nesmím zapomenout na posilu hereček - Anne Hathaway a Marion Cotillard. Obě herečky stejně jako jejich herečtí kolegové jsou perfektní. Takže po herecké stránce nemám jedinou výtku. Snad jen ještě dodatek, že jsem byla ráda, že se ve filmu na pár vteřin objevil i můj oblíbený Liam Neeson.
Závěrečné hodnocení: Myslím, že Christopher Nolan může být se svým výsledkem nadmíru spokojen. Dokázal velmi pěkně udělat závěrečné rozloučení s Batmanem. I když se tento počin nevyrovná předchozímu dílu, přesto budu hodnotit vysoko. Film pro mě nebyl stoprocentní, tudíž je mé hodnocení 95%.

Napsala: Rézi pro vsekolemfilmu.blog.cz a daily-bale.blog.cz
(prosím, nekopírovat bez mého souhlasu - děkuji)
Photos © Warner Bros. Pictures